maanantai 26. joulukuuta 2011

Vanhojen äänenvaimentimien korjaus


Jälkituotantoa
Kyseinen pyörä on vuosimallia -84, papereiden mukaan. Se ei kuitenkaan voi, virallisesti, pitää paikkaansa koska tehdas on lopettanut näiden valmistuksen jo 1978. 

Saksalainen
Todennäköistä, mutta toteen näyttämätöntä, on että tämä pyörä on koottu Saksassa silloisen maahantuojan toimesta. Siinä on joitain poikkeamia tuotantomalleihin kuten äänenvaimentimet jotka eivät ole kromatut vaan mustaksi maalatut. 

Korroosio vienyt
Takaosat ovat ruostuneet huonoiksi mutta omistajansa halusi että ei laiteta uustuotantoputkia vaan korjataan entiset. Sisäkaluiksi laitettiin rei'itetty "huilu" ja takaosa on 60 x 1,5 mm alumiiniputkea sekä päässä on alumiinista sorvaamani ja rei'itetty tulppa pitämässä osia nipussa. 

Ei entisöidä
Pyörää ei ole tarkoitus entisöidä eikä museoida vaan siitä tulee omistajansa käyttöpyörä. Kaikki rakenteet on käyty läpi ja kuluneet osat uusittu. Sähkölaitteet tein nykyaikaiset ja sen toiminnot ovat releohjattuja.


 Alumiiniosat kiillotettu mutta teräsosat maalaamatta.

Kiinteät vaimentimet
Kuten kuvasta voi havaita on äänenvaimentimet hitsattu pakokäyriin eikä äänenvaimentimia ole irtotavarana.

Valinnanvaraa
Markkinoilla on ainakin kolmen valmistajan tarvikeputkia mutta osa niistä on ala-arvoista laatua. Erityisesti Busso-merkki on pilannut heikolla viimeistelyllään maineensa.

 Tältä näyttää putkisto takana tulevan silmin. 

Tulee kestämään kriittisenkin tarkastelun.

Kiinnitys
Keskellä on M8 pultti joka pitää rakenteen koossa ja sen ympärillä kehässä olevat 8 mm reiät ovat pakoaukkoja.

Saa meluta laillisesti
Tämän ikäisessä pyörässä on melko väljät päästörajat ja muutenkin kuusisylinterisen melu on melko siedettävää ala- ja keskikierroksilla vaikka sisäkaluja ei paljoa pöntöissä olisikaan. Alkuperäiset vaimentimet olivat kammiovaimennin-tyyppiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti