sunnuntai 4. joulukuuta 2011

Kilikalimaalausta


Moneen tarkoitukseen
Paukkupullomaali eli spraymaali on useasti aliarvostettu. Toki niitä on useita laatuja mutta nykyiset, edes halpiskaupasta ostetut, maalit ovat paikkansa löytäneet.

Toiset maalit varsin hyviä
Olen maalaillut useita eri rakenteita ja materiaaleja Motonetistä, HongKongista ja Biltemasta ostetuilla spraypulloilla. Jopa sellaisia paikkoja joissa kulutus on melko kovaa ja olosuhteet huonot.

Tässä rikki kaaduttu venttiilikoppa josta rivoitus oli jo lähtenyt siinä vaiheessa.

Paklausta ja hiontaa
Ensin pohjamaali ja sen kuivuttua pintamaali ja hieman lakkaa sen päälle. Kestänyt kolme vuotta.

 Toinen venttiilikoppa joka meni kaatuessa vuonna 1998 sirpaleiksi.

Koottu hitsaamalla ja tasoitettu kemiallisella metallilla. Tekstit ja tyylitellyn kotkan kuvan kaiversin uudelleen käsityönä. Maali oli Siltalasta ja vakuuttavaa Hobby-merkkiä.

 Pakokäyrät maalasin kuumankestomaalilla kahteen kertaan.

Lämmönkestävää
Läheltä pakoaukkoa pinta on vaalennut mutta ruoste ei ole iskenyt. Putket on omatekemiäni autotarvikeliikkeen käyristä hitsaamalla.

 Kolaripyörän teleskooppi.

Merkkihuollon hommia
Tämän etuteleskoopin on maalannut osittain Guzzin huolto kun se oli kärsinyt hirvikolarissa. Teleskoopin etu ja takapuolella on hieman sävyeroa. Jonkin verran osa naarmuista näkyy maalin alta. Maali on saanut kuivua lokakuulta Vappuun sisätiloissa.

Sähkökiertoilmauuni verstaskäyttöön.
 
Pikakovetus
Näitä paukkupullokorjauksia yhdistää yksi tekijä: riittävän pitkä kovettumisaika.
Tuo vihreä laatikko on salainen ase maalauksen onnistumiselle. Se on tehty pahvilaatikosta laminoimalla lasikuitua päälle ja sisään. Pelkkä pahvilaatikko olisi liian palonarka tähän.
Lämpötilaa säädetään, sisätilalämmittimen namikoiden lisäksi työntämällä sitä aukossaan sisään päin, jolloin lämpötila laatikossa kohoaa ja ulos vetämällä viilenee.
Tuon sisään laitetaan maalattu kappale ja lämpötilaa 40 - 60 astetta 2 - 8 tunnin ajaksi.

Kosteus pois ensin
Metallisille maalattaville kappaleille on pieni lämpötilan kohotus hyväksi ennen maalausta. Metallin pinnassa, silloin kun materiaalin ja ympäröivän ilman lämpötila on sama, on ohut vesikerros vaikka se vaikuttaakin kuivalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti