maanantai 26. joulukuuta 2011

Hiilikuitu-aramidikatteen korjaus


Tilaustyönä
Vuosia sitten JLMeccanica Corse -kilpatallille rakentamani katteet ovat muutaman kaatumisen vuoksi menneet jo varsin huonoon kuntoon ja sieltä kate lähetettiin kunnostettavaksi alkuperäiseen kuntoon.

Murtuu mutta ei hajoa
Katteen olen tehnyt siten että se kestää pahankin kaatumisen että liukumisen asfaltilla. Menetelmänä käytin alipainesäkitystä, injektointia ja jälkikovetusta uunissa.

 Delaminaatiota ja murtumia.

Kaatuminen rikkoo
Useaan paikkaan oli vuosien varrella syntynyt murtumia hiilikuiturakenteeseen. Sen alla on tukena aramidia. (Kauppanimet Twaron ja Kevlar) Aramidiahan ei saa repeämään. Tämä on yksi katteen kiinnityskohdista ja siihen on kohdistunut myös pistemäistä kuormaa jolloin on syntynyt delaminaatiota. Kiinnitysraudat oli jo uusittu kertaalleen ja oiottu useasti.

 Sieltä täältä löytyi pienempiä repeämiä ja delaminoitumaa.

 Kiinnityskohta kateen keskellä ja repeytymät korjausmateriaalilla peitettynä.

Muottia ei tarvittu
Koska kate oli jo melko vanha ja kulunut niin oikaisin sen korjauksessa ja laitoin paikkoja rikkinäisten kohtien päälle ja injektoin hartsia delaminoituneisiin kohtiin. Osa oli niin hyvin muodossaan että muottiin laittaminen ei ollut tarpeen. Kate painoi n. 600 grammaa korjauksen jälkeen.

Satulassa samanlaisia vauriota kuin katteessa.

Takaosa sohjona
Satula oli saanut eniten osumaa maaperään ja koko takaosa oli pehmeä. Sekin korjaantui injektoimalla ja laittamalla paikat rikkoutuneiden kohtien päälle.

Muodon palauttaminen
Hiilikuidun alta pilkottava materiaali on aramidikangasta. Aramidihan ei repeä kuten lasi- tai hiilikuitu.

Hartsi irtoaa iskussa
Sidosaineena oleva hartsi vain katoaa murusina pois ja kangas menettää muotonsa. Hartsin lisääminen ja muodon palauttaminen saa aramidiosan jälleen ennalleen.
Harmi että ei ole yhtään kuvaa korjatusta katteesta.
 
Kuva c: JLM
Tämä kuva on ennen korjauksia ja kaatumisia.

Tuttu mies
Sattumoisin satulassa kylmiä tyyppejä ottaa Giuseppe Ghezzi. Mies takana Ghezzi-Brian -pyörien ja sittemmin  MPC:n pääsuunnittelijana. Sain häneltä hyviä vinkkejä omien projektieni rakentamista varten. Hieman kinattiinkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti