torstai 10. marraskuuta 2011

Carillofornia Trike kardaanin ja perän väliholkki sovituksessa

Spooriholkit pitää saada jonoon että pyörimisliike kulkee käyttökohteeseen. Tämä holkkiviritelmä käsittää kaikkiaan viisi eri osaa sekä prikan ja mutterin. Viidestä osasta neljä hitsataan yhteen. Kaikki eri kokoiset väliosat on sorvattu sovituksella edelliseen niin että holkkien keskenäistä heittoa ei synny ja hitsausvaihe vääntää rakennetta mahdollisimman vähän. Hitsauksen jälkeen osa karkaistaan ja päästetään. Yllättävää oli että alkuperäiset, sekä auton että pyörän, osat olivat varsin pehmeää materiaalia. Kuten jo aiemmin tuli ilmi kardaani saa oman voitelunsa ja öljytilansa. Toivoakseni se maksimoi väliholkin kestoiän ja öljynvaihdon yhteydessä mahdollinen kulumisesta johtuva metallipuru sekä ruoste pääsee pois rakenteesta.

Akseli pesässään.

Mutteri pitää kaksipuolisen spooriholkin pienen vetopyörän akselilla kuten koko akseliasetelman laakereineen ja välyksineen koossa. Eli hyvin tarpeellinen ja tärkeä, mutteriksi. Sen pienensin niin pieneksi kuin oli mahdollista että sisäpuolinen spooriholkki mahtuu sen ohi. Kuvassa näkyy keskellä pienen vetopyörän akselin pää ja mutteri. Sen ympärillä itse tehty spooriholkki, seuraava "ympyrä" on ohjuri kardaanitunnelin päähän, sitten O-rengas ja kiinnitystaso.

 Hitsauksen (vain heppaus) jälkeen väliholkki näyttää tältä. Kardaani tököttää jatkeena.

Sama ylhäältä päin.

Viimeistely sitten kun jaksan taas sorvin ääreen. Kartiomainen sormiotetulppa on kardaanin öljyn laittamista varten. Kardaanitunnelissa on pari desiä öljyä estämässä korroosiota. Siksi laipan rakenteessa on O-rengasura. Alapuolella on kardaanitunnelin tyhjennystulppa syvennyksessään.

Kardaaniputki kiinnittyy syvennyksessä olevien neljän M10-pultin voimin. Upotus on siksi että ei tapahdu kiertymistä rakenteessa perävauhteen ja kardaanitunnelin välillä. Kuormitusta jaetaan myös vasemman puolen kiinnitysaisaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti