sunnuntai 13. marraskuuta 2011

Benellin kansipahvi

Yksi Benelleistä on mitoitettu erikoisella sylinterimitoituksella. Sitä varten jouduttiin suunnittelemaan uusi kannentiiviste. Tietenkin koneellisesti 3D-mallinnuksena vanhan tiivisteen mallin ja mittojen mukaan. Kyseisessä moottorissa on myös erikoinen mäntämalli jossa keskellä on kartiomainen kohouma eikä syvennyksiä venttiileille lainkaan. Kone on pohjaltaan 750cc mutta putkitettu uudelleen 902,4cc tilavuuteen. Yksi mäntä oli leikannut kiinni sekä sylinteriin että männäntappiinsa. Jälkimmäinen vika on johtanut edelliseen. Kone putkitettiin uudelleen valurautaputkilla. Kiinnileikkautunut mäntä kunnostettiin. Männäntappi ja kiertokangen yläpää (kuparointi) meni uusiksi.

 
 Tiivisterengas "pahvin" aukossa.

Tiiviste koostuu kahdesta materiaalista: tavallisesta tiivistepahvista sekä metallirenkaista jotka asettuvat tarkasti sylinteriputken suulle. Leikkaus suoritetaan sekä vesileikkauksella että laserilla metalliosien osalta.

Tässä koko tiivisteen 3D-malli. Metallirengas on kuvattu vain yhteen aukkoon.

Tämän piirustuksen mitoistus voidaan siirtää esimerkiksi laser- tai vesileikkurin muistiin ja saada hetkessä valmis tiiviste "tulostettua".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti