perjantai 4. marraskuuta 2011

Benelli 750 Sei Elettronica sytytys


Ennen vain kärjet kertaa 3
Kaikki Benellit olivat kärkisytytteisiä seitsemänkymmentäluvun lopulle asti.

Elektroniikkaa
1978 tuli uutuutena Boschin valmistetta oleva elektroninen sytytys jossa oli kolme "aivolaatikkoa", yksi kutakin kaksoispuolaa kohden. Sytytysennakko määräytyi kierrosluvun mukaan kolmiportaisesti.

Vanha käyttöön
Kunnostin tällaisen järjestelmän vaikkakin useimmat haluavat tilalle nykytekniikkaan perustuvia laitteita.

 Sytytysanturointi ja pyörijä suoraan kampiakselin päässä.

Elektroninen ennakonsäätö
Sytytysjärjestelmässä ei ole keskipakosäädintä vaan ennakonsäätö tapahtuu ohjausyksiköissä. (Käyrä alempana jutun lopussa.)

Johtimet entiset
Johtosarjat tämän ikäisissä pyörissä ovat jo murentuneet ajat sitten, kuten tässäkin tapauksessa. Sen verran oli kotelon sisällä säilynyt johtimien sisuksia ehjänä että niihin pääsi juottamaan uudet johtimet. Juotoskohdan peitin epoxihartsilla.

Kolme sytytysyksikköä.

Edelleen ehyet
Niissä on jämäkät liittimet joten johtimien uusiminen niihin oli helpompi homma. Kuvassa Benelli Sein akkukotelo ilman akkua, oikealla ilmansuodattimen takakansi. Rakenne ei ole johdotuksien osalta alkuperäinen vaan suojattu useammalla sulakkeella ja relesarjalla. Mm katkaisijoiden käyttöikä pitenee.

Sei 750 Elettronican sytytyskäyrä.

Sytytyshetken ajoitus venttiilin nollavälyksen avulla.

Pyörijän välys ja sytytyshetken säätö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti