perjantai 21. lokakuuta 2011

Työkaluhankinnat Trike-projektia varten

Sarja teränpitimiä jyrsinkoneeseen.

Tämä kiinnitintyyppi tulee suoraan kara-akseliin kiinni. Ei siis mikään pikavaihtolaite mutta antaa yli 50 mm tilaa pöydän ja karan ylimmän asennon väliin verrattuna vastaavaan pikavaihtoteränpitimeen.


Jyrsintää lyhyellä varrella.
 
Tässä yksi em teränpitimistä käytössä. Se mahdollisti perävaihteen kotelon päädyn koneistuksen. Kehäjyrsinnän jouduin suorittamaan näin. Muutoin olisin joutunut lähtemään kylille vonkaamaan jonkin pajan ovipieleen että viitsisittekö sorvata tähän otsapinnan suoraksi ja 62 mm kehän keskeisesti akselin reiän kanssa. Omaan sorviin kapine ei olisi mahtunut.

Uusin hankinta.

Minikokoinen monitoimityökalu: katkoo, mankeloi ja tekee taivutusta. Mankelointi myös puikkotavaralle.
Purin pakkauksesta, kasasin ja totesin että pitää asettaa osat uudelleen ja välykset pois. Lisäksi tein pienen muutostyön tai sanoisinko, lisäyksen.
Veivi tuntui hieman hempulalta reiässään joten taivuttelin teräsliuskasta jousen pitämään veivin välystä kurissa. Sen lisäksi laitoin vielä pysäytinruuvin veivin akselin keskiöön. Jokin tukeva teline/pöytä pitää vielä kehittää uudelle "urakkakoneelle".

Epäilys oli että kovaa kääntäessä saattaa veivi rivetä reiässään ja tulee rystysiin ryppyjä. Terästä tällä saa leikata/kantata/mankeloida yhden millin vahvuudella. Alumiini mennee tuplanakin. Kuva selittänee asiaa. Iso tulitikkuaski...

Lisäyksenä vielä: Helposti jää tärkeä ominaisuus huomaamatta. Sekä kantin että leikkurin päädyssä on vapaata tilaa että saa leikattua levystä pois suorakulmaisia paloja. Laatikkomuoto kun ei muutoin synny.

Alumiinia jo kokeeksi leikkasin, kanttasin ja pyöritin rullalle. Ylärullan pidätinruuvit ovat mielestäni hieman lelukokoa. Niille voi jotain joutua tekemään. Takarullan säädöt sen sijaan on jämäkät.


Veivin juuressa näkyy jousen taivutettu pää ja oikealla lukitusruuvi.
Lisää käytön miellyttävyyttä.


Jyrsinkoneen kehitystyötä

 Jyrsimeen tarvittiin yksi ominaisuus lisää.
Sillä kun pitää pystyä kierteittämään ja alkuperäisellä järjestelyllä kierretapin takaisin kiertäminen tapahtui käsin. Ei kovin nopeaa eikä käytännöllistä.
Moottori on 230 Voltin tasavirtamoottori joten sen käyttäminen vastakkaisiin suuntiin ei tuottanut suurtakaan ongelmaa kunhan vain löytyi oikeanlainen suunnanvaihtokytkin.

 Laajennettu hallintapaneeli.

Ylin nuppi portaaton kierrosluvun säätö. Keskimmäinen namikka uusi suunnanvaihtimen käyttövalitsin. Alimpana sulakerasia. Vasemmassa alakulmassa näkyvä vihreä valo on virran merkkivalo. Lisäksi hätäkytkimen yläpuolella on ylikuormituksen merkkivalo jonka siirrän tuohon sulakekotelon viereen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti