keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Autovaruste


Asennus
Paketissa oli yli tarpeen johtimia. Sähköt otin tupakisytytytinliitännästä keskikonsolin alta.
Johtimet pujotin verhoilujen taakse vasemmalle puolelle. Samoin tavaratilassa. Takaoven saranoinnin ja siinä kulkevien sähköjohtojen kanssa takaoven yläreunaan saakka kameralle kiinnitin johdot tarralla. Kamera on kiinni kahdella ruuvilla. Suojaksi taivuttelin alumiinilevystä kaaren kameran etupuolelle ja päälle.


Vain sivupeilit
Umpipakettiauton taakse ei tahdo nähdä kunnolla tai ei lainkaan. Kyseisestä syystä investoin joitakin euroja peruutuskameran hankintaan. Pakettiin sisältyi kamera ja näyttö johtoineen. Kamerassa on pimeänäköominaisuus.  

Syy hankintaan
Auton taakse ja osin molemmille sivuille jää katveet. Vaikka päätä pyörittelisi kuinka niin tietyt kohdat jäävät aina näkemättä. Vasemman takakulman tietämille mahtuu iso pakettiauto näkymättömiin. Ei tämäkään pelasta kaikkea näkymättömyydeltä mutta suurimman osan.

Takaoven ylälaita.

Sopiva paikka
Kameran sijoitus on takaoven yläreunassa auton keskilinjalla erillisessä telineessä. Linssin ympärillä ovat infrapunalamput.

Sähköinen taustapeili jolla ei voi peilata.

Riittävän iso skaalattava näyttö
Näyttö on siinä missä normaalisti olisi peruutuspeili. Näytössä on muutamia eri toimintoja. Kuvassa näkyy peruutusavustin. Keltainen viiva on noin kuuden metrin päässä auton takapuskurista. Sivut kun laittaa kulkemaan parkkiruudun sivujen suuntaisesti niin auto menee ruutuun keskelle. Sopivin kuvasuhde hieman venyttää sivusuunnassa mutta se ei haittaa.

Pimeänäkö.

Vähemmän värejä pimeässä
Tältä näyttö näyttää pimeässä. Värit katoavat mutta hahmot erottuvat. Kuvan pakettiauto on todellisuudessa kirkkaan punainen.

Kokemuksia
Värkki on ollut nyt käytössä liki vuoden. Havaintoja laitteen toiminnasta on jonkin verran: Jos johdinliitokset kostuvat niin osa RGB-signaalista katoaa ja näytössä on vain tasainen vaaleanpunainen sävy. Tapahtuu harvoin ja sen saa korjattua avaamalla ja sulkemalla liittimet. 

Logiikkapuute
Käynnistysautomatiikka ei toimi tällä virtakytkennällä. Kun kääntää virran päälle niin järjestelmä toimii normaalisti mutta kun dieselmoottoria pitää hehkuttaa pieni hetki niin virrat laitteesta katoavat ja näyttö ei käynnisty uudelleen. Eli joka kerran kun laitteen haluaa päälle on se käynnistettävä erikseen tökkäämällä näytön reunassa olevaa hipaisupainiketta.

Vuoto
Kamera otti sisäänsä keväällä suurten lämmönvaihteluiden vuoksi hieman kosteutta joka esiintyi huuruna linssin sisäpinnassa. Ongelma hävisi kun kesä lämpesi. Kamera toimi myös kovalla pakkasella mutta selkeän kuvan muodostuminen otti aikaa.

Linssi kuraantuu
Kameran linssi on kestänyt hyvin pesut ja satunnaiset kuran pyyhinnät linssin pinnalta. Kuraantuminen on ongelma pystyperäisessä autossa sateella sivuteillä.

Paljon auttaa ajamisessa
Mielestäni yksi parhaista turvallisuusvälineistä autossa. Siis ainakin auton kannalta. Talliin tai pysäköintiruutuun peruuttaminen sujuu hermoilematta kun etäisyyttä voi arvioida näytön perusteella. Kaistanvaihtoihinkin siitä on apua, erityisesti moottoritiellä havainnoimassa takaa nopeasti lähestyviä. Itse kun en juurikaan aja sitä nopeutta mikä moottoritiellä on yleensä sallittu vaan vauhti pyörii 80 - 110 kmh välillä. Pakettiautolla saa ajaa korkeintaan 100 km/h.

Perävaunun kanssa
Kun kytkee perävaunun vetokoukkuun niin lastia ja perävaunun liikkeitä on helppo seurata.

Kelpaisi varmaan muillekin
Suosittelen lämpimästi kaikkiin takanäkymältään rajoittuneisiin autoihin. Kuten umpipakettiautoihin.

Liki 10 vuotta myöhemmin
Auto ja kamera-näyttö-systeemi ovat edelleen käytössä ja kunnossa. Tosin kameran joutui kertaalleen uusimaan pari vuotta sitten. Maksoi rahtikuluineen E-Villestä noin 10€. Kamera hajosi tapaturmaisesti lumia harjatessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti