keskiviikko 26. lokakuuta 2011

Autovaruste

Umpipakettiauton taakse ei tahdo nähdä kunnolla tai ei lainkaan. Kyseisestä syystä investoin joitakin euroja peruutuskameran hankintaan. Pakettiin sisältyi kamera ja näyttö johtoineen. Kamerassa on pimeänäköominaisuus.  

Takaoven ylälaita.

Kameran sijoitus on takaoven yläreunassa auton keskilinjalla erillisessä telineessä. Linssin ympärillä ovat infrapunalamput.

Sähköinen taustapeili jolla ei voi peilata.

Näyttö on siinä missä normaalisti olisi peruutuspeili. Näytössä on muutamia eri toimintoja. Kuvassa näkyy peruutusavustin. Keltainen viiva on noin kuuden metrin päässä auton takapuskurista. Sivut kun laittaa kulkemaan parkkiruudun sivujen suuntaisesti niin auto menee ruutuun keskelle.

Pimeänäkö.

Tältä näyttö näyttää pimeässä. Värit katoavat mutta hahmot erottuvat. Kuvan pakettiauto on todellisuudessa kirkkaan punainen.

14.10. 2012
Värkki on ollut nyt käytössä liki vuoden. Havaintoja laitteen toiminnasta on jonkin verran: Jos johdinliitokset kostuvat niin osa RGB-signaalista katoaa ja näytössä on vain tasainen vaaleanpunainen sävy. Tapahtuu harvoin ja sen saa korjattua avaamalla ja sulkemalla liittimet. 

Käynnistysautomatiikka ei toimi tällä virtakytkennällä. Kun kääntää virran päälle niin järjestelmä toimii normaalisti mutta kun dieselmoottoria pitää hehkuttaa pieni hetki niin virrat laitteesta katoavat ja näyttö ei käynnisty uudelleen. Eli joka kerran kun laitteen haluaa päälle on se käynnistettävä erikseen tökkäämällä näytön reunassa olevaa hipaisupainiketta.

Kamera otti sisäänsä keväällä suurten lämmönvaihteluiden vuoksi hieman kosteutta joka esiintyi huuruna linssin sisäpinnassa. Ongelma hävisi kun kesä lämpesi. Kamera toimi myös kovalla pakkasella mutta selkeän kuvan muodostuminen otti aikaa.

Kameran linssi on kestänyt hyvin pesut ja satunnaiset kuran pyyhinnät linssin pinnalta. Kuraantuminen on ongelma pystyperäisessä autossa sateella sivuteillä.

Mielestäni yksi parhaista turvallisuusvälineistä autossa. Siis ainakin auton kannalta. Talliin tai pysäköintiruutuun peruuttaminen sujuu hermoilematta kun etäisyyttä voi arvioida näytön perusteella. Kaistanvaihtoihinkin siitä on apua, erityisesti moottoritiellä havainnoimassa takaa nopeasti lähestyviä. Itse kun en juurikaan aja sitä nopeutta mikä moottoritiellä on yleensä sallittu vaan vauhti pyörii 80 - 110 kmh välillä.

Kun kytkee perävaunun vetokoukkuun niin lastia ja perävaunun liikkeitä on helppo seurata.

Suosittelen lämpimästi kaikkiin takanäkymältään rajoittuneisiin autoihin. Kuten umpipakettiautoihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti