sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Automaattista säätöä

Tuolla ketjussa aiemmin mainitsin ohjelmistohankinnasta jolla kykenen säätämään projekti-Californian alkoholiruiskutusta. Tai siis yleensä ottaen ruiskutusta millä soveltuvalla polttoaineella tahansa.

Järjestelmä on perusteiltaan avoimen lähdekoodin tyyppinen. Valitettavasti nämä näppärät lisäosat maksavat rahaa. Tämän ohjelman hinta on 49 Taalaa.

Kyseisellä ohjelmalla pystytään yhdellä kertaa tallentamaan, analysoimaan sekä muokkaamaan moottorinohjauksen toimintoja. Käytännössä siis automaattinen penkitysohjelma joka ei vaadi välttämättä jarrupenkkiä. Analysointi voidaan siis tehdä myös tien päällä nor... jaa no ei ihan normaalin matkanteon yhteydessä jos halutaan myös ylärekisteri säätää.

Ohjelman ovat amerikanmaassa laatineet herrat Bowling ja Grippo. Kuten suurimman osan Linux-ympäristössä toimivasta Tuner Studio Lite -ohjelmistosta. Tämä on siis kevytversio laajemmasta kokonaisuudesta kuten nimikin antaa ymmärtää.

Alla on kuvakaappaus järjestelmän asetustaulusta. Sisältää myös alavalikoita omissa ikkunoissaan melkoisen määrän joista saa hienosäätää asetuksia.
Toinen kuva on ikään kuin tulostaulu. Se kertoo mitä asioita on muutettu ja kuinka paljon. Tavoite on se että kun tarpeeksi kauan on ajettu niin muutosta ei pitäisi enää syntyä koska kaikki muutettava on jo optimoitu. Edellyttäen että olosuhteet pysyvät samanlaisina. Käytännössä se tarkoittaa että jos laittaa uuden ilmansuodattimen niin järjestelmä optimoi moottorin toiminnot juuri sille suodattimelle. Tai jos laitetaan vaikka ahdin, niin sama juttu.

Taulun yläreunan kolme ylimmäistä riviä ovat tavanomaisia toimintovalikkoja. Vasemmalla pystypalkissa on kolme mittaria: kierrosluku, imuilmanpaine ja jäännöshapen määrä ilmaistuna suoraan voltteina 0 - 1. 0,5 volttia on tavoitearvo kapeakaistalambdalla. Mittarinäyttö voidaan vaihtaa myös histogrammiksi jolloin näyttöjen analysointi silmämääräisesti on helpompaa.
Histogrammit löytyvät pidempinä myös taulun alareunan mustasta palkista.

Kohdassa VE Table Control Panel on ylemmissä riveissä pääasiassa komentopainikkeita controllerin eli ruiskun ohjauksen ohjelmointiin ja automatiikan hallintaan.

Värillinen kolmiulotteinen näyttö keskellä antaa säätäjälle visuaalisen yhteyden siihen minkä vasemman reunan mittaritkin jo kertovat mutta sen lisäksi se näyttää tapahtuneet muutokset kartan muokkautumisena toiseen muotoon.

Laatikko oikeassa reunassa on asetuksia varten. Sen alavalikoissa on tarkentavia asetuksia.
Tässä taulussa näkyy esimerkiksi että säätöalue on asetettu alkaen 800 kierroksesta 7000 kierrokseen. Joskus pitää säätää vain kapeaa aluetta jolla ilmenee vaikka nykimistä niin ei tarvitse huolestua entisten asetusten muutoksesta kun rajaa kierrosluvun, jolla säätöä sallitaan, vain ongelma-alueelle. Myös säätötapahtuman nopeus, herkkyys ja määrä on hallittavissa. Kuten myös lämpötila-alue (CLT)

Mustan alapalkin yläpuolella oleva leveä alue kertoo numeerisesti säätötapahtuman etenemisestä ja tuloksista.

Seuraava taulu on melko samanlainen äkkiä katsottuna mutta oikeassa reunassa on kaksi valkoista kenttää joista ylempi kertoo värimuutoksella tapahtuneesta ruiskutuskartan muokkautumisesta ja alempi kenttä sen mitkä nimenomaiset alueet ovat muokkautuneet ja minkä verran. Siinä alapuolella on sama numeerisena.

Nämä tiedot voidaan myös tallentaa muistiin ja seurata ajotapahtuma uudelleen kotisohvalla ja tehdä analyysia ja muokkausta jälkeenpäin.
Mielenkiintoisin toiminto on kuitenkin se että säätäjän ei tarvitse olla itse paikanpäällä kunhan joku vain ajaa pyörää: tieto tapahtumista voidaan siirtää internetissä toiselle puolelle maailmaa ja suorittaa säätökomentoja sieltä.

Vaikka itse säätymien onkin automaattista sitä pitää silti rajoittaa ja ohjata tiettyihin suuntiin antamalla ensimmäisessä taulussa olevien komentojen avulla rajoituksia ja painopistealueita.

Kaiken kaikkiaan mulla oli mielenkiintoinen säätökesä. Eniten päänvaivaa tuottivat erilaisten antureiden signaalien suodattaminen käsiteltävään muotoon ja satunnaisten, mutta hyvin häiritsevien, virhetoimintojen eliminointi.

Nyt lähden hyvällä mielellä asentamaan ahdinta koska uskon että sen mukanaan tuomat ominaisuudet ja muutokset ohjelmisto pystyy muuttamaan kohtuullisessa ajassa sellaiseksi dataksi jolla pyörä kulkee toivotulla tavalla ja on lisäksi taloudellinen. Perusasetukset on tehty ja ymmärretty.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti