maanantai 22. elokuuta 2011

Mekaaninen ahdin alkoholipyörään


Kohti hyvää hyötysuhdetta
Alkoholikäyttöä varten hankittu ja modifioitu ahdin Eaton M24
on saanut saanut isomman hihnapyörän koska ahtimen veto tulee suoraan Guzzin vauhtipyörän ulkokehältä. Välityssuhteeksi tulee 1,8:1.

Kierroslukumaksimi
Ahtimen maksimi pyörimisnopeus on n. 16000 kierrosta minuutissa joten 850-Guzzin moottorin suurin kierrosluku kyseisellä välityssuhteella ei pääse ylittämään ahtimen maksimikierroslukua.

Lisää säätöä
Ahtimen asennus vaikuttaa myös siihen että sekä ruiskutus- että sytytysparametrit joutuu säätämään uudelleen. Todennäköistä on että ensi keväänä päästä raavitaan tikkuja miettiessä ruiskutusmäärien riittävyyttä nykyisellä suutinkapasiteetilla. Muutoinhan säätö suoritetaan käsiä tahrimatta tietokoneeseen tallennetun komento-ohjelman avulla.


Ahdin poseeraa.

Turha pois
Kuvia varustellusta ja tarkoituksenmukaiseksi muokatusta M24 ahtimesta. Tämän olisi tarkoitus ahtaa ensi kesänä ilmaa alkoholin sekaan California T2 -mallisessa pyörässä.

Pieni ahdin
Kuten kuvista voi päätellä on ahdin erittäin pienikokoinen. Ahdin imee ilmaa päädystä ja puhaltaa toisesta sivusta. Tarkoitettu alunperin nelisylinteriseen 1100cc auton moottoriin.

Oma voitelu
Mutta parasta siinä on että sillä on oma itsenäinen voitelunsa eli mitään letkuja ei tarvitse vedellä moottorin voitelujärjestelmään.
Ahtimeen voi vaihtaa öljyt halutessaan mutta se voitelee vain ahtimen hihnapyörän puoleisen pään ratasvälitystä.

Lisäys 07.02.2018
Ahdin on ollut kolmena kesänä käytössä ja pääosin etanolin palamisen vauhdittajana. Matkanteko onnistuu kyllä kunha säätila on lämmin. Kylmällä säällä tai sateella ilmajäähdytteinen kone käy liian kylmänä ja polttoaineen kulutus kasvaa liiaksi että ajaminen olisi taloudellista. Lisäksi E85 ja RE85 -asemia ei ole ihan joka kylässä. Olen siis luopunut etanolikäytöstä mutta jatkossa pyörä kulkee ahdettuna bensiinikäyttöisenä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti