Liittyy takarenkaan vaihtoon
Takapyörä on jo, renkaineen, laitettu akselilleen. Tänään laittelin vasemman äänenvaimentimen paikoilleen. Sen joutuu irrottamaan takapäästään että taka-akselin saa irrotettua. Varsinaisesti äänenvaimennin ei ollut irti kuin kiinnitinruuveistaan, kolme kappaletta kupukantakuusikoloruuveja josta yksi on hankalassa paikasta avaamisen ja kiinnittämisen suhteen. Pakokäyrän jälkeen on pakoputkiston keskipönttö ja varsinainen äänenvaimennin liittyy siihen taipuisalla metalliverkkopunoksella. Tein pikku muutoksen: ylin, vasemman äänenvaimentimen kiinnitysruuvi, on hankalasti tavoitettavassa paikassa. Koska kyseiseen kohteeseen, edes tekemälläni erikoistyökalulla, on hankalaa pelata kuusiokolon kanssa niin korvasin ruuvin ruostumattomasta teräksestä tehdyllä, tavallisella, kuusiokantaruuvilla. Nyt on helppo kiinnittää. Joku voi nyt kysyä että miksi en irroita pakoputken kannatinta rungosta. Alunperin, jos ei ole kaatumarautoja ja sivulaukkujen telineitä, äänenvaimentimen irrotus ja asennus olisi helpohkoa.
Pakoputken rst suojapelti on lievästi naarmuuntunut.
Mietoa kamaa
Kyseessä ei ole ruostumattomalle teräkselle tarkoitettu hionta-aine. Käytin hellävaraisempaa alumiinille tarkoitettua ainetta. Teho oli osittainen eli pienimmät naarmut korjaantuivat jossain määrin mutta osa naarmuista jäi selvästi näkyviin. Ikä ja käyttö näkyy. Materiaali ei kuitenkaan ruostu kuten käy naarmutetulle kromipinnoitteelle. Katselen jostain sopivan aineen rosterille.
Suhteellisen suojassa
Äänenvaimentimet ovat sivulaukkujen alla eli välitöntä hiertymisvaaraa niille ei ole kuten edempänä oleva suojapelti kärsii ajosaappaan osumisesta siihen ja mahdollisia kiveniskemiäkin saattaa löytyä. Ylipäätään ne osat mitä luuleen tässä pyörässä kromiksi niin ei olekaan sitä vaan ruostumatonta terästä.
Vaihdepoljin on myös putsattu ja nivelet voideltu kevyesti.
Vaihdepoljin oli kangistunut
Johtuen siitä että sen laakeria tiivistänyt, toinen niistä, eli o-rengas oli katkennut. Ehkä vanhuuttaan tai asennusvirheestä. Muut, kuten jarrupolkimen, vastaavat tiivisteet olivat ehyet. Laitoin uudet o-renkaat vanhojen tilalle. Taas menee monta vuotta tällä laitolla.
Muovisia koteloita
Kuten kuvassa yllä, on käynnistinmoottori peitetty muovikotelolla. Se on haalistunut vuosien mittaan joten teen sille saman kuin sivulaukkujen sisäsivujen vastaavalle muoville.
Äänenvaimennin takaapäin, leditoiminen takasumuvalo sekä, toistaiseksi, naarmuttomana säilynyt kaatumarauta.
Omaa valmistetta
Tein kaatumaraudat verstaallani. Erinäisiä taivutuksia ja kiinnityksiä piti rakennella. Jos keikahtaa, vaikka paikaltaankin, niin suojaavat äänenvaimentimia. Myös edessä on, jämäkämmät, tekemäni kaatumaraudat. Myös, yllä kuvassa, oleva takasumuvalo on osin omaa rakennettani. Kaverini Repe joutui eräässä projektissaan viranomaisen armoille kun eräässä ajoneuvossa ol, viranomaisen mielestä liian tehokkaat jarruvalot. Sain lahjoituksena kyseiset ledit. Laittomat ehkä tässäkin vaan luotan valotehoon silloin kun on sumua.
Hiertymiä ja kiveniskemiä
Kuvassa oikealla näkyvät hiertymät on helppo hoitaa lisäämällä maalia. Sen sijaan satunnaisissa kohdissa olevat kiveniskemät ovat hankalampia kunnostaa. Koska takalaukku on hiertänyt kiinnitysrautaansa ja vasemmalla näkyvä pyöreä kumipuskuri ei näytä olevan ollut kiinni sivulaukun pohjaa vasten. Tietää sitä että pitää tarkistaa sivulaukun kiinnitysruuvien reikien sijainti ettei laukun pohja hierrä telineeseen vaan kumipuskureihin. Kosmeettista haittaa siitä ei ole mutta, ajan mittaan, voi korroosio iskeä.
Punainen heijastin
Jostain syystä molemmissa telineissä on pyöreät heijastimet. Mutta kun laukku on paikoillaan ne jäävät piiloon. Lienee jonkin muun maan lainsäädännön kummallisuus. Vai pitäisikö laukun kulmaan liimata punainen heijastin? eipä ole kukaan huomauttanut. Poliisi on pari kertaa pyörääni ratsannut mutta ei ole ollut sanomista. Toki auton rengas takapyörässä on ollut joillekin konstaapeleille vaikea asia.
Vasemmalla puolen vastaava kohta paikkamaalattuna. Sipaisen vielä toisenkin kerroksen. Tai pyöräytän kulmaan muutaman kierroksen eristysnauhaa.
Johdin vasemman sivulaukkutelineen putken alla
Se on aiemmin esitetyn led-sumuvalon piuha. Käyttöä on ollut muutaman kerran. Tosin ei ole selvinnyt, suoranaisesti, onko siitä ollut apua. Mutta eipä ole kukaan ajanut syyskuun sumuisessa illassa ylitseni.
Pikkusäätöjä
Koska sivulaukut ovat muovia ja niissä on kuljetettu melkoinen määrä tavaraa viimeisen 60000 kilometrin matkalla niin arvelen että sivulaukut ovat muuttaneet muotoaan lievästi. Asia on helppo korjata laittamalla laukkujen sisäpuolelle kevyt tukirakenne. Toinen vaihtoehto on muokata lievästi sivulaukkujen kannattimia. Molemmat toteutettavissa. Prosessi on vaiheessa...
Jatkunee...
t
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti