Sivut

keskiviikko 10. joulukuuta 2025

Kilometrivero myös moottoripyörille

 

Ennen aika oli rahaa, nyttemmin se voikin olla suoritettu kilometrilukema
Monissa maissa, kuten Briteissä ja alustavasti jo meilläkin liikenteen verotusta suunnitellaan muutettavaksi suorituspainotteiseksi eli tehdyn matkan perusteella. Se lienee osa vääjäämätöntä "kehitystä". Se saattaa johtaa myös moottoripyörien aikaperusteiseen katsastukseen ja samalla otettaisiin talteen tieto ajetuista kilometreistä ao. aikavälillä. Tehdyn matkan mukaan perittäisiin veroa. Mielenkiinnolla seuraan vaikka en enää politiikassa toimikaan. Paitsi jos on kysyttävää. Kyseisestä aiheesta saanemme odottaa vielä jonkin aikaa sitä kun asiaa ryhdytään ajamaan suoritustasolle eli syyniin ja rahanperintään. Katsastuksesta, arvaan, peritään eri maksu.

Toki on organsaatioita 
Siviilimoottoripyöräilystä kantaa huolta useampikin yhdistys kuten Smoto ja MMAF . Epäilen että isommat matkamoottoripyöräkerhot ottavat myös asiaan kantaa. Nostan omaa häntääni: em. elimissä olen ollut hallituksessa ja Smotossa myös puheenjohtajana. Myös oli vakanssi Liikenneturvan hallintoneuvostossa.

Iskeekö myös vastaan
Koska moottoripyöriä on ollut jo yli vuosisadan ajan ja joillakin vanhoillakin ajetaan siviililiikenteessä. Erikoista nähdä kuinka eri aikakausien pyörät luokitellaan. Onko tulossa päästöperusteisesti sellaisia pyöriä luokitelluiksi joita ei veroteta lainkaan vai laitetaanko vanhemman pään moottoripyörille jokin, arvioitu, veroperuste? Esimerkiksi koon mukaan ynnä kuljettu matka. Vai tehdäänkö kallis tutkimus jokaisen pyörän osalta että mikä on reaalipäästö? Eihän, sentään, pidä mitään verottamatta jättää! Ei se sovi demokratiaan. Entä sähkömoottoripyörät? Onko niidenkin verotus kilometriperustainen. Silloin se ei edistä päästöttömän liikenteen kehitystä. Varmaa on monia muitakin syitä verottaa tai vapauttaa verosta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti