Sivut

tiistai 28. huhtikuuta 2020

Nahkaisten ajokamppeiden rasvaus


Uusi rasvamerkki
Vanhempi kotimainen aine pääsi loppumaan jo menneenä vuonna. Moottoripyöränäyttelystä hankimme uutta ainetta pari pikkupurkkia. Nyt on toisesta käytetty jo puolet. Nahkatakki sai voiteensa jo helmikuussa. Huhtikuussa jatkoin rasvaustointa muihin kamppeisiin.

Aineessa on mehiläisvahaa ja jotain rasvaa sekaisin.

Nahka- ja nyörihousut
Ajokamppeita on useita vaihteleville säille ja eri tarkoituksiin säästä riippumattakin. Kaikki nahkakamppeet eivät ole lämpimiä. Pitää olla tilaa pukea alle riittävästi lämpöeristettä. Vähintäänkin ns. pitkät kalsarit.

Perusnahkahousut uusissa rasvoissa.

Myyntiin
Liian isot minulle nykyisin. Mutta kunto on hyvä. Vetoketjun vedikkeessä on sanomista. Pitää korjata.

Nyöreillä säädettävät.

Kaksi paria
Näitä on kahdet liki samanlaiset. Toisessa nahkanyörit ja kuvassa olevassa nailoniset. Olleet käytössäni yli 20 vuotta molemmat. Saavat pöksyt olla tallissa imeyttämässä itseensä levitetyn rasvan. Muutoin tahrii pyöränsä ja varsinkin kaksivärisen satulan valkoinen kohta voi värjääntyä. Käytin kuitenkin rasvaa reilusti sillä nahkakamppeet ovat olleet lämpimässä tallissa koko talven.

Molemmat kuluneet haaroista puhki
Tiesi ompeluhommia. Piti hankkia nahkaneula ja jämäkkää ompelulankaa. Sitä ompelin kaksinkertaisena niin on parempi kesto. Lisäksi kahteen suuntaan. Siis nelinkertaisella langalla. Taas pärjää jokusen vuoden.

Tekstiilipuvut
Niille ei tarvitse tehdä mitään. Ovat kunnossa ja tiiveyskin sitä tasoa kuin pitääkin. Näin keväällä ja sittemmin syksyllä sisävuorin kanssa. Muutoin suvella pelkällä kalvopuvulla jos on pitkä reissu. Sillä tarkoitan viikon ja sitä pidempiä rientoja. Mutta normaalisti nahkavarusteet vievät voiton mukavuudessa. Useimmiten nahkatakki, kerholiivi ja nahkahousut sekä perinteiset nahkasaappaat. Avokypärä on vakiovarusteena kaikilla säillä.

Lämpö voittaa
Helteellä en juurikaan ajele. Silloin rantaterassit ovat ajankulua varten. Jos ravintoloita ei avata, sattuneesta syystä, hellekauteen mennessä pitää olla lähistön uimarannalla omin eväin.

Sporttisaappaat. Oikean jalan jalkine rasvattuna.

Harvemmin käytössä
En ole vuosikausiin radalla ajanut tai ylipäätään suorittanut urheilullista ajoa. Nämäkin voisi laittaa myyntiin. Hyvässä kunnossa. Kulutuspaloissa vain pientä naarmuuntumista. Samoin sporttipyöräkin saa etsiä uuden omistajan.

Saappaat matkailuun ja kävelyyn uusi rasva pinnassa.

Vanhat Oxtar saappaat
Kalvosaappaat joissa kalvot kunnossa. Pohjia on pitänyt pohjata uudelleen. Ovat olleet aktiivikäytössä yli kymmenen vuotta ja jatkavat. Nyt rasvattuna näyttävät hyväkuntoisilta. Myös miellyttävät kävellä. Tarvitessa mahtuu myös villasukat.


Vanhan liiton saapasrasva. Pehmentää ja suojaa.

Vielä rasvaamatta
Ainakin kahdet ajohansikkaat pitää rasvata ennen aktiivikauden alkua. Kestävät pidempään ja pitävät paremmin veden ulkona ja nahan hengittävyys säilyy. Ajohanskoja on neljä paria: kevyet lämpimän sään hansikkaat. Hieman paksummat yleishanskat ja paksuhkot kalvohansikkaat kylmille ja kosteille säille. Lisäksi kinnastyyppiset ajorukkaset. Kun en enää harrasta talviajoa niin niille ei ole isommin ollut käyttöä.

Muut rasvauskohteet
Kaikenlaiset nahkatuotteet kuten tavararullat California Adamantissa ja Alkoholipyörässä. Niissä on kyseisten pyörien pienvaraosia ja työkaluja jos matkalla tulee fiksattavaa.

Nahkatakkeja kaksi
Vuonna 1991 Daytonasta ostettu paksuhkovuorinen takki perinteistä tyyliä kuten myös lämpimälle säälle tarkoitettu Juunapasta syksyllä 2019 satasella hankittu "Brando" -takki. Edellistä tyköistuvampi ja pidempihelmainen.

Napakat nahkahousut
Juunappa saanee olla seuraavien housujen ostopaikka. Jos löytyy kokoja. Nuo yllämainitut nahkahousut ovat varsin raskaita. Nyt tarvitsen lämpimille poutasäille soveltuvat pöksyt.

Hansikkaat, BMW jokakelin komposiittihanskat ja Halvarsson kesähanskat voiteissa.

Ehkä kaksi viikkoa
Rasvauksen jälkeen nahka on jonkin aikaa rasvainen kunnes liuotinosa haihtuu ja pääosa imeytyy nahkaan. Kokemuksen mukaan yksi rasvaus kestää pari ajokautta.
Tuore rasvaus on varsin tahraavaa joten antaa niiden hetken "vetäytyä" ja sillä aikaa käyttää muita hansikkaita.

Tekstiilihansikkaat
Kyseisestä materiaalista on tehty sekä hyviä että muita hansikkaita. Monet kalvohansikkaat ovat hikisiä mutta toimiviakin on ollut tarjolla. Kun löytää hyvät niin käy että muutaman vuoden päästä kun ekat ovat kuluneet lähtee etsimään toisia samanlaisia niin ei niitä enää edes tehdä. Harmillista.

Seuraava "voitelukohde" on California Adamantin tavararulla.

Nahkiss nahanhoitoaine
On vuosikymmenet toiminut erinomaisesti nahkamppeiden ylläpidossa. Toki olen toimiut niinkin että olen ollut hoitamatta nahkavarusteita aikansa että näyttävät uskottavilta eli pitkään käytetyiltä. Nahkiksen käytön jälkeen nahkareleet näyttävät jälleen varsin tuoreilta. Sen ominaisuuksiksi mainittakoon edullinen hankintahinta ja riittoisuus.

Olen käyttänyt varmaan useamman litran vuosikymmenten saatossa.

Löysin varastoistani
Yhden pikkupurkin Nahkista. Käsittelin sillä kintaat ja parit hansikkaat. Paljon ei vähentynyt pikkupurkkikaan. Vanhat 80- ja 90-luvun varusteet saivat uutta nuoruutta. Toki olen niitä hoitanut muutoinkin. Toimii myös keinoaineille kuten "kernille" jota ovat monet keinonahkamppeet.

 90-luvun alun nahkasormikkaat. Kotimaista laatutyötä.

Tyyliin sopivat
Silloin ajopelinä Ducati 906 Paso. Nimetty Renzo Pasolinin mukaan. Riittävän tehokas mutta ei paras reissupyöränä. Ulkomitat liian ahtaat. Mutta kiksejä sillä sai. Jousitus aikansa huippuluokkaa.

Talvirukkaset. Taskuissaan sadesuojat.

Myös sadevaatteet ovat tarpeen
Jos ei ole liikkeellä tekstiiliasussa niin nahkoja varten tarvitaan sadeasu. Pieni sade lämpimällä säällä ei ole ongelma mutta pidemmällä reissulla tarvitaan tiiviimpää sadesuojaa. Halvat kalastajan housut toimivat varsin hyvin. Niin isot että ei tarvitse riisua saappaita päälle pukiessa. Pelkästään niillä pärjää varsin hyvin kevyessä sateessa. Niitä käyttäessä ei saa olla arka siitä miltä ne näyttävät. Nahkatakki pitää sateen loitolla varsin pitkän aikaa eikä katetussa pyörässä vesi pääse kovin helposti katteen taakse.

Nahka kestää perse ei
Vaikka saattaa maksaa hankkia aitoja nahkavarusteita niin hyvin ylläpidettyinä niillä voi pärjäta monta vuosikymmentä. Itse olen tullut vanhemmiten ns. kermaperseeksi, eli olen hankkinut ajan mittaan kaikkiin olosuhteisiin olevia varusteita. Kunhan muistaisi ottaa mukaan. Esimerkiksi pohjoisessa voi heinäkuussa olla alle 10 astetta kylmää iltapäivisinkin. Lisäksi vettä ripeksii.

Rukka pelastaa
Vanha Rukan sadehaalari kolmenkymmen vuoden takaa pitää tehokkaasti veden ulkopuolella pidemmänkin taipaleen ajan. Varsin harvoin se tosin on ollut matkassa. Pitänee sen vetoketjut käsitellä silikonilla niin eivät kulu eivätkä jumiinnu.

Nyrkinmentävä reikä
Sadeasun lahkeessa oli reikä. Kaksivaiheinen suoritus: ensin karkeaa parsintaa ja sitten paikan liimaus. Vanhan keinonahkahousun lahkeen pätkä luovutti keinonahkaa.

Välineet: sakset, liima ja paikka-aine.

Liima levitetty.

Paikkaus sisäpuolelta.

Paikkaus ulkopuolelta.

Rukka-sadeasu pestynä ja paikattuna.

Kahdeksankymmentäluvulta
Sadepuvun ostin silloin kun se mp-liikkeessä esiteltiin ensimmäisiä kertoja. On ollut matkassa satojatuhansia kilometrejä. Vaikka nykyään on hienoja tekstiilipukuja niin tämä on paljon kustannusvastaavampi ja sopii hyvin nahkavarusteiden päälle. Yllätävän hyvä myös kylmällä säällä vaikka ei sataisikaan. Ei pääse ilma lävitse. Laatu varsin hyvää sillä nepparit, kuminauhat ja vetoketjut toimivat edelleen.

 Kokonumero.

Kalastajan housut pientä sadetta vastaan.

Miniläppäri eli matkatietokone diagnostiikkaa varten latauksessa.

Sadevarusteiden lisäksi 
Mukana kulkee vanha läppäri ja siinä muutama vanha tiedosto vianetsintään ja säätöön jos tarvitsee reissun päällä ihmetellä jotain. Muutaman kerran olen muiden pyöriin tehnyt diagnostiikkaa eli vianetsintää. Tässä hommassa ei näpit likaannu.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti