tag:blogger.com,1999:blog-690961537475153727.post8942026851428417941..comments2023-11-08T15:13:38.294+02:00Comments on motomatin projektit: California Adamant Ohjausvaimentimen koeasennusmotomattihttp://www.blogger.com/profile/12012266738968670236noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-690961537475153727.post-81462579200741586282015-04-25T18:19:19.049+03:002015-04-25T18:19:19.049+03:00Lähinnä koetin hakea niitä tilanteita joka mahdoll...Lähinnä koetin hakea niitä tilanteita joka mahdollisesti aiheuttaa ohjauksen epävakavuutta silloin kun triken ajogeometrian omista omituisuuksissa niitä saattaisi ilmetä. Viime kesän koajojen yhteydessä nimenomaan silloin kun toinen takapyöristä ei ole tiessä kiinni lähes olemattomalla jätöllä varustetulla ohjauksella on taipumusta levottomuuteen. Tilanne on kuitenkin poikkeuksellinen. Myös se ominaisuus että pyörän runko kallistelee riippumatta taka-akselin asennosta voi aiheuttaa ajoittain taipumusta levottomaan ohjaukseen. Tälle kaudelle olen lisännyt varovasti rungon "vapausasteita" eli enemmän soolopyörämäiseen ajettavuuteen tähdäten. Arvelin senkin asian voivan vaikuttaa ja siksi hankin ohjausvaimentimen ikään kuin varoiksi. Jatkan kesäkuussa ajettavuustestejä uudella takatuentaratkaisulla. Nyt on menossa "muuta varustelua"-vaihe.motomattihttps://www.blogger.com/profile/12012266738968670236noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-690961537475153727.post-30129778027803729872015-04-25T12:51:39.135+03:002015-04-25T12:51:39.135+03:00Jos ajotilanteessa tulee eteen siis ns. tankslappe...Jos ajotilanteessa tulee eteen siis ns. tankslapper (stonga lyö voimakkaasti laidasta laitaan) niin lääke on nopeuden muutos jolloin tuon värähtelyn taajuus muuttuu, tankslapperin kanssa turvallisin on kiihdytys (jos se on muuten mahdollista) koska etunakilla pito on ns. 'haussa' ja jarrutus on siten riskaabelia.Santtu Ahonenhttps://www.blogger.com/profile/11835630937891489597noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-690961537475153727.post-11930992655721946032015-04-25T12:48:22.340+03:002015-04-25T12:48:22.340+03:00Moi. Komnnetti tuohon 'miksi ohjausiskunvaimen...Moi. Komnnetti tuohon 'miksi ohjausiskunvaimenninta tarvitaan'... Prätkän alusta (ja siten myös ohjaus) värähtelee aina ja moneenkin suuntaan ajossa. Lontooksi kahta pääsuuntaa kutsutaan wobble ja wave -nimillä, suomenkielessä ei taida olla noille erikseen nimityksiä. Alustan värähtelyjen taajuus ja suunta muuttu ajotilanteen mukaan yleensä nopeuden funktiona ja värähtely on sellaista, että se ei juuri häiritse ajamista. Prätkän alusta eli jousitus ja iskunvaimentimet (toimiessaan) nielevät 'wave' -muotoisen värähtelyn joka sitten vaimentaa myös wobblea. Joillakin alustan ajogeometrioilla voi kuitenkin tietyissä nopeuksissa tai ajotilanteissa tulla eteen aaltomuotoisen värähtelyn kertautuminen, tulee siis voimakasta värähtelyä eri suuntaan. Tällöin lisätään yleensä ohjausiskunvaimenni jonka tulee siis vaimentaa wobble:n suuntaista värähtelyä. Prätkän alustan iskarit siis vaimentavat pystysuuntaista ja ohjausiskari vaakasuuuntaista värähtelyä.Santtu Ahonenhttps://www.blogger.com/profile/11835630937891489597noreply@blogger.com