torstai 19. marraskuuta 2020

LM850 Etukatteen ja ajovalon kiinnitys

 Aiempaa nykerrystä: satula, takakate ja takarunko.

Metalli- ja lasikuituhommia
Etukate on varsin klassinen mutta pyörän ikään nähden vanhanaikaisen näköinen. Se ei sinänsä häiritse mutta pyörän katteiden alkuperäisosien, jos niitä olisi tallella, muotoilu viittaa kahdeksankymmenlukuun ja kulmikkaampaan muotoiluun. Katetta voisi muotoilla uudelleen siihen suuntaan leikkaamalla sen muotoja uudelleen kulmikkaammaksi. Myös maalaus/teippausteema voi muuttaa ulkonäköä.
Vääriin kohtiin porattujen ajovalon kiinnitysrei'istä osa pitää tukkia ja kiinnityskohtia muutenkin leikata. Paikoin myös lisätä vahvuutta lähinnä kiinnityskohtiin. Lasikuitu ja polyesteri ovat siitä mukavia aineita että niitä voi lisätä ja poistaa kunhan lisäykset tehdään puhtaaseen ja aktivoituun pintaan.

Katteen kiinnitys

Kapeaa lattarautaa pääosin ja tietenkin useita M6-ruuveja ja -muttereita aluslaattoineen. Kiinnikkeet ruostumatonta terästä. Lukuun ottamatta lattarautoja jotka ovat aivan tavallista terästä. Toki niitä voi muotoilemalla keventää. Jyrsinkoneella voi ottaa ainetta pois niin ettei rakenne heikkene vaan kevenee. Sitten hiekkapuhallus ja maali pintaan.

 

Ajovalon kiinnitysreiät olivat väärällä korkeudella. Erityisesti oikealla puolen. Kuvassa vasen puoli jossa vain "pieni" suuntausvirhe.

Ajovalo sovituksessa.

Kuljettajan näkymä. Pleksi ei ole paikoillaan. Kate kampeaa vasemmalle.

Katteen muoto
Aiemmin puutuin katteen muotoiluun joka on ristiriidassa muun pyörän muotorakenteen suhteen. Se ei kuitenkaan ole kynnyskysymys mutta katteen muut muoto-ominaisuudet aiheuttavat pientä "säätöä" sillä katteen muotin tekijä ei ole ollut aivan tarkka.

Katteen lievää isompi epäsymmetria alhaalta päin katsoen.

Tasapainoilua
Jos katteen asentaa niin että ajovalo on katteen kanssa samaa muotoa, kuten yllä kuvassa, valo osoittaa vastaantulevien kaistalle. Pelastus löytyisi että valon asentaa hieman syvemmälle ja katteen valoaukon peittäisi muotoillulla pleksillä.

Polttoainetankin eri linjoja. Kate saa, ehkä, hieman uutta muotoa tankin muotojen pohjalta.

Katteen takakiinnitys oikealla puolella.

Oikea takakiinnitys sivulta.

Vasen takakiinnitys.
  
Katteen kiinnikkeet
Kate pitää saada kiinni niin että se ei reagoi muihin kun pyörän haluttuihin liikkeisiin. Olen huomannut että ilmanvastusta väheksytään. Se ei ole tervettä. Kate pitää olla osa runkoa tukevasti eli se ei saa myötäillä muita kuin kuljettajan käskyjä.
 
Katteen alatuki pultattuna runkoon.

Katteen alatuen oikea latta kiinni rungon oikella puolella.
 
M6 ja M8
Takimmainen kiinnitys on tehty runkoon kahden M6 kierreinsertin avulla. Etummainen kiinnitys on "läpipultilla" eli 8mm:n kierretangolla joka kantaa katteen kuorman varman päälle. Kate ajovaloineen itsessään ei ihmeitä paina mutta tiessä olevat montut ja töyssyt voivat aiheuttaa merkittäviä iskuvoimia joka lisäävät hetkellistä massaa moninkertaisesti. Kiinnitysosia tulen keventämään tai vahvistamaan sen mukaan millaisia kuormituksia niihin kulloinkin on oletettavasti odotettava.

Kate edestä päin. Pleksi asentamatta.

Ajovalo katteen takapuolelta nähtynä.
 
Katteen rakentajan asia
Kohtuullista lasikuitutyötä mutta muotin virheiden lisäksi harmittaa kovettumisen jälkeiset leikkauksen muotovirheet. Vasemmalla on huomattavasti enemmän leveyttä. Toki materiaalia voi leikata pois. Lisääminen sen sijaan on vaikeampaa ilman alkuperäistä muottia. Ajovalon kiinnitystä varten pitää tehdä lasikuituhommia sillä jollain tavalla ajovalo pitää saada näyttämään ajosuuntaan. Ongelma ei ole valaisimen kiinnityksessä vaan katteen muodossa. Kompromissin 
paikka.
 
Hankala mitoittaa suoraan
Katteen muotovirhe tekee sen että se on hankala laittaa aivan suoraan. Ajovalo tietenkin keskilinjalle mutta silloin kate tulee vinoon. Se kai on siedettävä ja leikattava katteesta paloja pois että ohjaustangoille tulee molemmin puolin sama liiketila.
 
Katteen aiempien reikien tilkkiminen
Pti ottaa karkeaa hiomanauhaa pala kouraan ja hioa pinta rikki korjattavista kohdista. Tilkkeenä käytän lasikuitusilppua ja tavaomaista katkokuitua. Myös reikien reiät piti viilata karheiksi sillä niissä oli maalia ja polyesteri ei kovin hyvin maalipintaan tartu.
 
Ajovalon aukko katteessa. Ajovalon kiinnitysreiät on tukittu.

Ajovalon ex-kiinnitysreiät toiselta puolen.
 
Lopullisten reikien kohta
Suurella todennäköisyydellä ajovalon kiinnitysruuveille tulee reiät nykyisten reikien väliin hieman lähemmäs takimmaisia reikiä kuin etummaisia. Riippuu siitä mikä valitaan katteen "tiivisteeksi" ei tuleeko ajovalon eteen "pleksikupla" vai tiivistetäänkö ajovalo sinällään kumitiivisteellä katteeseen. 

Katteen takayläkiinnikkeen ja peilin entiset reiät.

Tarpeelliset kemikaalit. Hartsin kiihdytinaine ei ole kuvassa.
 
Tarpeellisia välineitä.

Suhteellisen edullisia tarpeita
Hartsin sekoitusrasia ja sivellin levitykseen, rasiallinen katkokuitusilppua sekoitettuna hartsiin ja alla sekoitusväline. Katkokuidun paloja viimeistelyyn ja Fiskarsin laadukkaat sakset. Mustakahvainen on ainoa malli joka kestää kemikaaleja kuten asetonia. Kyseistä mallia saa sekä pitkä- että lyhytteräisenä. Kuvassa jälkimmäinen malli.

Lopputasoitus hienotasoitteella
Kansaomaisesti pakkelilla. Ensin karkea hionta että korjattujen kohteiden mahdolliset kohoitumat muun pinnan yläpuolelle poistuvat ja pakkelia niihin kohtiin jotka ovat jääneet hieman vajaiksi.

Muutamia paklauskohteita. Musta maali oli niin löysässä että lähti kynnellä raapaisemalla. Katteen gelcoatin pintaan ei ilmeisesti ollut tehty mitään käsittelyä maalin tarttumisen parantamiseksi.

Tankin "istutus"
Polttoainetankkia en tahtonut saada oikeaan asentoon yrittämisestä huolimatta. Syy oli "kadonneiden" kiinnityspisteiden asentamattomuus. Osat olivat kyllä kiinnitetty runkoon mutta eivät yltäneet polttoainetankkiin asti. Piti tehdä osia ja soveltaa. Tankin "istutus" teetti hommia. Sentään tankin takapään tukikumit olivat tallella. Tankin takapään kiinnitys on vielä tekemättä. Ei ole alkuperäisosia tarjolla. Alkuperäisosat ovat pääasiassa kumia. Alkuperäiset ovat murentuneet jo aikoja sitten. Niistä ei ole hyllyssäni kuin joitain solkia joten taidan teettää tutulla suutarilla nahasta kiinnityksen. Se on myös kestävä.

Tankin kuminen etukiinnike vasemmalla puolen.

Tankin hahlot joihin rungon vastaavat puskurikumit asettuvat tiukasti.
 
Kaari tankin "tunnelissa"
Kyseinen osa lukitsee tankin runkoon siten että tankki ei pääse taaksepäin liukumaan pois kiinnikkeistään. Rungossa on sitä varten vastakappale. Se edellyttää että tankki on takapäästään tuettu runkoon vähintäänkin kuminauhalla.

Polttoainetankin kiinnitysosat rungossa.

Uustuotantoa
Koska alkuperäisosia ei ollut helposti tarjolla sovelsin olemassa olevaa tekniikkaa ja tarkkaa mitoitusta että sain tankin etuosan istumaan tukevasti sen kiinnityspaikkaan. Edellisen asentajan toimesta kiinnityskumit olivat rungossa kiinni eivätkä yltäneet tankin vastakappaleisiin. Tankin etuosa oli siis irtaallaan.

Muutkin muoto-osat
Alkuperäisiä sivupaneeleiden kiinnitysosia rungon takakolmiossa ei ole tallessa joten niiden tilalle pitää keksiä jotain toimivaa.
 
Tarpeellisia työkaluja. Paineilmatoiminen porakone on ylivoimainen laite.

Pientyöstövälineitä
Penkkihiomakone vasemmalla ylhäällä on näissä hommissa tarpeen kuten viilapenkkikin jossa metallin taivuttelu sujuu kätevästi. Muut ovat vain muutoin avuksi. En käytä mitään kipinöivää työstöä kuin vain tarpeeseen sillä palovaara on aina olemassa ja sen lisäksi pitäisi pitää, lainsäädännön mukaan, vähintään tunti palovahtia siitä kun on viimeksi kipinätyöstöä tehty. Siksi rautasaha. Putkitongeillakin on oma tarpeensa muutenkin kuin kättä pidempänä kurinpitovälineenä.

Jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti