tiistai 13. lokakuuta 2020

LM850 Satulanpohjan kunnostus


Ohutta peltiä
Materiaali osoittautui niin ohueksi, 0,5 mm:n rautapeltiä vahvistettuna 1 mm:n rautalangalla(?), että se ei kestä aikuisen ihmisen painoa. Arvatenkin satulanpohja oli tarkoitettu istuttaa suoraan runkoputkien päälle. Se olisi tukevaa mutta sopinut vain todella lyhytjalkaiselle sillä jalkatapit ovat melko korkealla. Rakenne oli hitsattu kasaan kapeista peltiliuskoista joiden hitsaukset olivat pettäneet. Lisäksi päällä oli runsaasti pakkelia.

Maali pois
Pakkelin jätin niille kohdin joista se ei ollut itsekseen irronnut ja hioin pinnan karheaksi että ohut lasikuitukerros siihen tarttuisi. Myös ylimääräiset reiät tulevat näin tukituiksi ja satulan kiinnikkeille tukevat kiinnityskohdat.

Välineet
Maalipensseli hartsin levitykseen, katkokuitulasia, hartsia kiihdyttimineen sekä sakset. Vanha ruuvimeisseli sai kelvata sekoitukseen. Asetonia välineiden puhdistukseen.

Tärkeimmät työvälineet.

Sakset ja pensseli
Tavalliset Fiskarsin sakset joissa on asetoninkestävät mustat kahvat. Pensselin karvoitusta hieman lyhensin. Oranssin ja punaisen väriset sakset eivät kestä tätä hommaa.

Hartsia kilon purkki ja kiihdytin.

Hartsin sekoitus
Kannattaa tehdä pienissä erissä sillä iso erä kovettuu nopeammin ja voi olla ettei ehdi kaikkea käyttämään. Kiihdytintä ei kannata laittaa hartsidesilitraa kohden kuin pienen lirauksen. Kokemus opettaa. Purkin kyljessä on sekoitusohjeita. Sama sekoitussuhde koskee polyesteritasoitteita kuten käyttämääni pakkelia. Jos pakkelisekoituksen väri muuttuu sekoitettaessa punertavaksi (Riippuu tietenkin kiihdyttimen väristä.) on pakkelin käyttöaika erittäin lyhyt.
 
Katkokuidun leikkuu
Leikkaus onnistuu saksilla siihen muotoon kuin tarvitaan. Ulkopintaan tuli kaksinkertainen lasimäärä, alapuolelle vain yksinkertainen.
 
Satulanpohjan yläpinta kuidutettu ja kyllästetty hartsilla.

Alapuoli
Kun yläpuoli oli kovettunut riittävästi saattoi aloittaa alapuolen kuidutuksen.

Satulanpohjan kuidutus.

Ensin leikkaus ja sovitus
Harsilla kastellaan koko alue ja lasikuitu lasketaan kastellun alueen päälle. Pensselillä painellaan lasikuitu märäksi hartsilla. Vahvikkeita voi lisätä kuten tässä tuplamäärä takapäähän. Myös etureuna sai vahvikkeensa.

Viimeistely
Kunhan hartsi on muutaman päivän kovettunut leikataan ylimäärä pois, pinta hiotaan tasaisemmaksi ja satulanpohja sovitellaan runkoon tankin ja takalokasuojan kanssa. Lopullinen muoto pakkelilla. Maalari saa maalata. Siitä myöhemmin.

Satulan pehmuste
Tämä osa tuli satulan pohjan mukana. Ilmeisesti jonkinlaista keinonahkaa. Pehmuste on hyvin ohut. Kiinnitysruuveja on useita. Hyvä juttu.

Pohjalevyä ei ole maalattu. Huono juttu.

Ohut.

Satula päältä.

Satulanpohja kuidutuksen jälkeen sekä pakkelia epätasaisuuksiin.

Satulanpohja ja satula. Koesovitus runkoon ja tankkiin.

Takalokasuoja.

Takalokasuojalle ja satulalle kiinnitys
Teen säädettävät kiinnitykset satulalle. Sitä voi siirrellä sekä korkeusuunnassa, pituussuunnassa sekä kaltevuutta muuttamalla.

Reikiä takalokasuojassa
Reiät ovat tarpeettomia keskellä lokasuojaa lukuun ottamatta takavalon kiinnitysreikiä. Tietää lisää lasikuitu- ja pakkelihommia. Jostain syystä pyörän runkoa on lyhennetty takapäästään. Pitänee ryhtyä hitsaushommiin.

Jatkuu myöhemmin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti