tiistai 13. lokakuuta 2020

LM850 Satulanpohjan kunnostus


Ohutta peltiä
Materiaali osoittautui niin ohueksi, 0,5 mm:n rautapeltiä vahvistettuna 1 mm:n rautalangalla(?), että se ei kestä aikuisen ihmisen painoa. Arvatenkin satulanpohja oli tarkoitettu istuttaa suoraan runkoputkien päälle. Se olisi tukevaa mutta sopinut vain todella lyhytjalkaiselle sillä jalkatapit ovat melko korkealla. Rakenne oli hitsattu kasaan kapeista peltiliuskoista joiden hitsaukset olivat pettäneet. Lisäksi päällä oli runsaasti pakkelia.

Maali pois
Pakkelin jätin niille kohdin joista se ei ollut itsekseen irronnut ja hioin pinnan karheaksi että ohut lasikuitukerros siihen tarttuisi. Myös ylimääräiset reiät tulevat näin tukituiksi ja satulan kiinnikkeille tukevat kiinnityskohdat.

Välineet
Maalipensseli hartsin levitykseen, katkokuitulasia, hartsia kiihdyttimineen sekä sakset. Vanha ruuvimeisseli sai kelvata sekoitukseen. Asetonia välineiden puhdistukseen.

Tärkeimmät työvälineet.

Sakset ja pensseli
Tavalliset Fiskarsin sakset joissa on asetoninkestävät mustat kahvat. Pensselin karvoitusta hieman lyhensin. Oranssin ja punaisen väriset sakset eivät kestä tätä hommaa.

Hartsia kilon purkki ja kiihdytin.

Hartsin sekoitus
Kannattaa tehdä pienissä erissä sillä iso erä kovettuu nopeammin ja voi olla ettei ehdi kaikkea käyttämään. Kiihdytintä ei kannata laittaa hartsidesilitraa kohden kuin pienen lirauksen. Kokemus opettaa. Purkin kyljessä on sekoitusohjeita. Sama sekoitussuhde koskee polyesteritasoitteita kuten käyttämääni pakkelia. Jos pakkelisekoituksen väri muuttuu sekoitettaessa punertavaksi (Riippuu tietenkin kiihdyttimen väristä.) on pakkelin käyttöaika erittäin lyhyt.
 
Katkokuidun leikkuu
Leikkaus onnistuu saksilla siihen muotoon kuin tarvitaan. Ulkopintaan tuli kaksinkertainen lasimäärä, alapuolelle vain yksinkertainen.
 
Satulanpohjan yläpinta kuidutettu ja kyllästetty hartsilla.

Alapuoli
Kun yläpuoli oli kovettunut riittävästi saattoi aloittaa alapuolen kuidutuksen.

Satulanpohjan kuidutus.

Ensin leikkaus ja sovitus
Harsilla kastellaan koko alue ja lasikuitu lasketaan kastellun alueen päälle. Pensselillä painellaan lasikuitu märäksi hartsilla. Vahvikkeita voi lisätä kuten tässä tuplamäärä takapäähän. Myös etureuna sai vahvikkeensa.

Viimeistely
Kunhan hartsi on muutaman päivän kovettunut leikataan ylimäärä pois, pinta hiotaan tasaisemmaksi ja satulanpohja sovitellaan runkoon tankin ja takalokasuojan kanssa. Lopullinen muoto pakkelilla. Maalari saa maalata. Siitä myöhemmin.

Satulan pehmuste
Tämä osa tuli satulan pohjan mukana. Ilmeisesti jonkinlaista keinonahkaa. Pehmuste on hyvin ohut. Kiinnitysruuveja on useita. Hyvä juttu.

Pohjalevyä ei ole maalattu. Huono juttu.

Ohut.

Satula päältä.

Satulanpohja kuidutuksen jälkeen sekä pakkelia epätasaisuuksiin.

Satulanpohja ja satula. Koesovitus runkoon ja tankkiin.

Takalokasuoja.

Takalokasuojalle ja satulalle kiinnitys
Teen säädettävät kiinnitykset satulalle. Sitä voi siirrellä sekä korkeusuunnassa, pituussuunnassa sekä kaltevuutta muuttamalla.

Reikiä takalokasuojassa
Reiät ovat tarpeettomia keskellä lokasuojaa lukuun ottamatta takavalon kiinnitysreikiä. Tietää lisää lasikuitu- ja pakkelihommia. Jostain syystä pyörän runkoa on lyhennetty takapäästään. Pitänee ryhtyä hitsaushommiin.

Katkaistu kahdesta kohtaa
Takarunko on lyhennetty molemmin puolin. Ensiksi ehkä liikaa koska pienet tumpit on lisätty jälkeenpäin, joista vasen vinoon, ja niiden sisäsivuille on hitsattu korvakkeet joiden funktiota en tajunnut. Katkaistut rungon osat olivat kuitenkin laatikossa jossa oli muitakin pois riisuttuja osia.
 
Turhat korvakkeet.
 
Hitsaan puuttuvat osat takaisin
Hiomakone kouraan ja maalien poishiomisen jälkeen hitsauskohtiin viisteet. Suuntaustyövälineinä käytän lokasuojaa, muutamaa puristinta, linjamittaa sekä suoraa latan pätkää.


Rungon jatkeen suuntaus oikealla puolella.

Runkoon vinoon hitsattu jatkos. Jatkoskohta näkyy selvästi.

Miten lie hitsauksen laadun laita
Muut vastaan tulleet hitsaukset tässä pyörässä ovat olleet varsin vaatimattomia sillä saumat ovat murtuneet sormivoimin tai kevyesti kolauttamalla. Vaikuttaa aloittelevan hitsaajan saumoilta. Liian pieni hitsausvirta ja liikaa langansyöttöä niin syntyy "kylmä sauma" jonka tarttuvuus on heikkoa. Edellisen jatkoksen hitsaus on kyseenalainen. Voi olla että katkaisen rungon huonon sauman kohdalta ja hitsaan sen uudelleen. Samalla tulee korjattua liitoksen selkeä vinous.

Ylimääräiset reiät rungon selkäputkissa. Tässä oikea puoli.

Neljän millin reikiä
Niitä on pitkä rivi molemmissa selkäputkissa. Tarkoitusta osaan vain arvailla. Eivät ole edes suorissa riveissä. Lisäksi niistä pääsee vettä rungon sisään eikä se ole siellä millään tavalla tarpeellista. Periaatteessa heikentää myös rungon lujuutta ajan mittaan. Hitsaan nämäkin umpeen.

Hitsaus kokonaiseen pyörään
Vaatii muutamia varotoimia sillä kohtuullisen suuri hitsausvirta ei saa kiertää minkään sähkökomponentin kautta. Toiseksi pitää suojata hitsausroiskeilta lähistön kohteet. Yllä olevassa kuvassa olen peittänyt alumiinilevyillä herkempiä kohteita kuten sähkölaitteet ja alla olevat maalipinnat.

Toinen vaihtoehto
Se olisi edellyttänyt purkua kokonaan. Toki Tonti-runko on helppo purkaa mutta työnsä siinäkin. Purkuun menisi noin kaksi tuntia ja kokoonpanoon sitten, ainakin, tuplasti enemmän.

Päivää myöhemmin: suuntailua, hitsailua ja hiontaa
Kuvia ei ole koska kamera meni jumiin eilen. Pitkään se kestikin: 8 vuotta ja tuhansia kuvia.
Asiaan: Hitsaustointa jonkin aikaa niin tarpeettomat reiät rungossa ovat kadonneet ja katkaistu runko on jälleen oikeassa mitassaan.
Nyt on hyvä vaihe tehdä satulan kiinnikkeet ja samalla kiinnitykset sivukoteloille rungon "kolmioon" akkutilan kahta puolen. Tunti meni hitsailussa ja siihen liittyvissä toimissa. Kaksi tuntia pidin palovahtia Verstaalla viimeisten kipinöivien toimien jälkeen. Sen ajan viilailin hitsaussaumoja "piiloon". Viilaus ei aiheuta kipinöitä. Saumat olisivat oudon näköisiä siellä missä ei saumoja edes pitäisi olla.

Rungon takapään jatkeiden hitsaus
Itse toimenpiteestä ei kuvia ole mutta muutama tehdystä työstä. On ainakin varmaa että takalokasuoja on nyt tukevasti kiinni. On maalarin hommia piilottaa hitsatut kohdat.

Rungon jatkos hitsattuna.

Runkoon tarpeettomasti porattujen reikien tulppahitsaus.

Takalokasuojan ylimääräisten reikien (9kpl) paikkaus katkokuidulla. Maalari tekee loput.
 
Takalokasuojan tarpeelliset reiät
Niitä tulee olemaan kaksi. Kiinnitysreikiin tulee takavalo. Muuta ei lainsäädäntö vaadi nykyään. Itse asiassa ei koko lokasuojaakaan. Mutta on se huonolla säällä mukavuusasia.

Takakatteen, sivukotelojen ja satulan kiinnitys
Koska kyseiseen kohtaan ei ole jätetty alkuperäisiä kiinnityskorvakkeita niin ne pitää tehdä. Samoilla korvakkeilla kiinnittyy kaikki em. osat. Niitä tarvitaan neljä. 
Myös satulasta tulee säädettävä pitkittäissuunnassa ja sen takapäätä saa nostettua tai laskettua. Lisäksi sorvasin 10mm:n rosteritangosta sivukotelojen alakiinnikkeet.

Sivukotelon kiinnikkeet. Pitäisi olla identtiset molemmin puolin.

Oikean ja vasemman puolen sivukotelot.

Joku leikellyt
Oikean puolen sivukotelon peltinen alakorvake oli leikattu tarpeettomasti pois.
Tein korvaavan osan lattaraudasta. Nyt on kaikki kiinnitykseen tarvittavat osat. Jouduin minäkin hieman leikkelemään sillä jarrupaineanturi eli hydraulinen jarruvalon kytkin korvaa alkuperäisen mekaanisen kytkimen ja törröttää sen verran pitkällä taapäin että lovi oli kotelon takasivuun tehtävä.

 
Korvaava lattarautakorvake läpivientikumeineen.
 
Takajarrun pääsylinteri ja oikean puolen kotelon sisäpuoli.
 

Sorvaamani, alkuperäisen mallin mukaan, sivukotelon alakiinnike.

Oikealle puolelle tulee pidempi kiinnike.

Takatteen ja sivukotelon kiinnikeaihioita.

Kiinnikeaihiot sovituksessa.
 
Suunnitelmaan muutos
Samat kiinnikeaihiot mutta toisinpäin. Päädyin laittamaan kiinnikkeet niin että ne kannattaelevat takakatetta/satulanpohjaa sen pohjasta eikä sivuista. Tulee nätimpi ja kevyempi rakenne. Samalla satulan/takakatteen asennon säätäminen onnistuu helpommin. Siirretään vain ruuveja eri reikiin. 

Käännetty ja taivutettu taaempi vasemman puolen kiinnike.

Vasen, etummainen kiinnike. Kierrereiät vielä puuttuvat. Samanlaiset peilikuvana toiselle puolelle.

Sivukotelon yläkiinnikeaihio. Pitää keventää. Hitsausta tiedossa.

Takakate/satulanpohja kiinnikeiden varassa. Melko siistiä eikä jää ruuveja näkyville.

Valmistamani latantaivutin prässissä toimessaan.

Taivuttimen kaksi osaa ja kiinnikeaihioita.

Harvoin tarvittava työkalu
Mutta ilman työkalua olisi taivuttaminen hankalaa. Työkalu asetetaan latan kahta puolen hydrauliprässiin putkenpätkä alimmaiseksi. Sitten vain pumpataan niin rauta taipuu. Jos olisi kaasulaitteet niin lämmittäminen olisi hyvä apu mutta onnistuu se näinkin. Mutkat ovat tiukat runkoputken ympärille.
Tämänkaltaisia työkaluja on prässin luona laatikollinen eri tarkoituksiin. Tämä toimii vain näiden neljän osan valmistukseen. Tulisi enemmänkin vaan ei tarvita.

Satula-takakate-yhdistelmä
Satulan pohjan ja siihen liittyvän aerodynaamisen muotorakenteen etukiinnikeet ovat paikoillaan. Toistaiseksi en tehnyt kummoisiakaan säätöjä sillä jos niitä tarvitsee niin poraa vain uudet kiinnitysreiät. Nyt satula on etuasennossaan ja menosuuntaan kalteva eli edestä alempana.

Satulanpohja/takakate kiinnitetty etuoasastaan.

Satulanpohja oikealta puolelta. Puolet ovat identtiset kiinitykseltään.

Satulanpohjan neljä M6 ristipäistä uppokantaruuvia.
 
Maalauksen jälkeen
Satulanpohjaan kiinnitetään Velcro-tarraa tarpeelinen määrä kuten myös itse satulan pehmusteen pohjaan. Pysyy hyvin kiinni mutta on irrotettavissa jos satulanpohja pitää irrottaa. Riittää neljän ruuvin avaaminen.

Takakate ja takalokari. Takakiinnityskaari tulee lokarin ja rungon välistä.

Takakatteen ja lokarin väliin jäi rakoa sen verran etteivät hierrä toisiaan.

Satulanpohjan etupää ja tankin rako. Tankin takapää on hieman vino.

Tankissa "väistöt"
Tankki on suunniteltu alunperin satulalle jonka etuosa nousee tankin takaosaa ylös muotojen verran. Asia on yksinkertainen toteuttaa, samalla se tilkkii raon ja estää tankin maaluksen hiertymisen. Myös tankin takakiinnitys peittyy. Se on vielä tekemättä mutta uskon että se ratkeaa tässä samalla kun satulanpohjan ja sivukoteloiden kiinnitykset valmistuvat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti