tiistai 15. syyskuuta 2020

LM850 kahvakytkinten johdotus


Viivästystä
Korona-aika on tuonut pieniä rasitteita verstastoimintaani. Toki olen useimmiten, halutessani, päässyt tiloihini tekemään kaikenlaista mukavaa. Enimmäkseen omiin projekteihini mutta myös tähän työn alla olevaan 80-luvun LeMans Guzziin. Myös oman Kerhoni suhteen on ollut lieviä poikkeuksia tilan käytöstä. 

Aiemmin touhuttua

Kahvakytkimet
Virtalukon ohella kahvakytkimet ovat varsin tärkeät koska niiden kautta hallitaan useimpia moottoripyörän toimintoja kuten valoja: suuntavilkut, pysäköintivalo, lyhyet ja pitkät valot, pitkien vilautus ja vilkut. Lisäksi sammutuskytkin "tappo", käynnistyskytkin sekä jarruvalon painekytkin. (Normaalisti olisi jarrukahvan asentokytkin mutta nyt jarrupaineeseen reagoiva paineanturi joka on "liki ikuinen".

Uudemman tyyppiset kahvakytkimet
Peräisin jostain 80-luvun lopun italianpyörämallista. Varsin yleisesti käytetetyt monissa mp-merkeissä. Eivät siis alkuperäiset. Alkuperäisiä on, ylipäätään, vaikea löytää. En ihmenttele omistajan ratkaisua toimivuuden kannalta.

Tätä ennen
Tietenkin on työn alla ollut muut sähköt kuten akun maadoitus ja startin solenoidin sekä sulakesarjan kytkennät sekä öljynpaine- ja vapaavalojen kytkinten ilmaisu mittaritaulun ledipalkissa.

Johtojen vetäminen
Paljon tinausta koska turhat liittimet ovat vain vain ongelmien keräämistä sillä liittimissä piilee aina pieni mahdollisuus että sähkö ei kulje sekä tietenkin liittimien aiheuttama kustannuskysymys. Myös liittimen sijoitus voi olla ongelma. Niitä tähän kytkentään olisi tarvittu pelkästään emäputken tienoille parikymmentä pinniä useammassa eri liittimessä. Siksi tinaus ja liimasukka päälle suojaksi.

Johdot suojaan
Pelkkä johdinnippu voi olla varsin paksu. Varsinkin kun on useita releohjattua kytkentöjä. Pyörässä on jälkiasennettu uudemman tyyppisiä kahvakytkimiä jotka eivät siedä suuria kulutusvirtoja. Siksi isoimmat kulutuskohteet ovat releiden ohjaamia. Säästyy hermoja ja kahvakytkimiä. Johtimia on erivärisinä ja eri kokoisina noin kaksikymmentä metriä. Kullakin johtimella on oma tarkoituksensa.

 
Oikean puolen kahvakytkimen johdotus rungon vasenta puolta.

 
 Johtimet suojasukissaan molemmin puolin. 

Vasen oikealle ja oikea vasemmalle
Koska ohjaustanko kääntyy ja johtimet siinä mukana niin sujuvin tapa on laittaa johtimet niin että ne kääntyvät mahdollisimman loivasti vaikka ohjausta käännettäisiin rajoittimesta rajoittimelle. Silloin tulee mahdollisimman vähän hankausta johdinnippujen ja rungon välille. 

Johtimet relepalkin tuntumassa.

Näpertelyä
Koska pitää tietää mitä mikin toiminto tekee ja miten sen kytkentä tehdään vaatii hieman miettimistä ja sen huomioon ottamista missä toiminnoissa kulkee suuria virtoja pitää tehdä valinta kulkeeko kyseisen toiminnon virta vain kahvakytkimen kautta vai onko virta niin suuri että kahvakytkin ei sitä kestä. Rele kestää, aikansa, mutta se on paljon halvempi kuin kahvakytkin. Siinä välissä on, tietenkin, sulakkeet pitämässä huolta että missään ei pääse kulkemaan liian suurta virtaa. Päinvastaisessa tapauksessa voi koko pyörä syttyä tuleen tai ainakin matka katketa kun harmaa savu on karannut järjestelmästä.

Lisää johtimia

Kuvissa olevat johdinniput eivät ole ainoat. Vielä tulee yksi johdinnippu johon tulee 5 - 6 johdinta. Koska valojen releet ovat keskirungossa ja kahvakytkimiltä on jo vedetty ohjausvirtajohtimet niin käyttövirtajohtimet ohjausreleiltä lamppuihin vielä tarvitaan. Niitä pari tuntia tänään askartelin. Myös mittarivaloille ja pysäköintivaloille pitää laittaa johdotus.

Jatkuu...

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti